Close Menu

Collectebus onverminderd populair bij gevers aan het goede doel

26 oktober 2018

50% van de ondervraagden liet weten het liefst via de collectebus te geven. Dit blijkt uit de nieuwste meting onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP), een representatieve steekproef van Nederlandse donateurs.

Hoe geeft de donateur het liefst?

In de top drie prettigste geefmethoden is te zien dat er twee manieren van eenmalig geven bovenaan staan. Dit geeft aan dat donateurs, als zij aan een goed doel geven, dit liever eenmalig doen dan bijvoorbeeld maandelijks. De top 3:

  1. Contant geven in een collectebus (50%)
  2. Eenmalige donatie via internetbankieren (47%)
  3. Loten kopen van een loterij die doneert aan het goede doel (zoals Postcodeloterij) (26%)

De top-3 minst vaak genoemd zijn de periodieke schenking (vastgelegd voor 5 jaar) (2%), eenmalige donatie via QR-code (2%) en de sponsoractie: ik word gesponsord (3%).

Hoe wordt de donateur het liefst benaderd?

Met de verschuiving naar online, vergeleken met de meting in 2016, is er een verandering te zien in de top 3. Wat voorheen nummer 1 was - benadering via post - is nu voorbijgestreefd door benadering via e-mail.

E-mail wordt ervaren als prettig tot zeer prettig en heeft sinds 2016 een stijging in waardering van 30% naar 34%. Benadering via de post neemt nu de tweede plek in. De nieuwkomer online banners neemt de derde plek in.

Donateursvertrouwen

Het donateursvertrouwen is gestegen, na een minieme daling in maart en juni dit jaar, en met -7 ligt het vertrouwen stabiel op een ongekend hoog niveau. Het vertrouwen heeft in de afgelopen 10 jaar niet zo hoog gelegen. De laatste keer dat het hoger lag was in januari 2007, toen het donateursvertrouwen op -6 lag.

Bekijk hier het volledige rapport.

Logo Nederlands DonateursPanel